کشاورزی هوشمند چیست- همه چیز در رابطه با کشاورزی هوشمند
کشاورزی هوشمند چیست- همه چیز در رابطه با کشاورزی هوشمند

تاریخ انتشار : 1399/4/24/ نمایش : 1763 / نظرات : 0

کشاورزی هوشمند*ماشین سازی کریمیان
اینترنت اشیاء(Internet of Things)
اینترنت اشیاء اینترنت ارتباط اشیاء با یکدیگر است. تعریف دقیق تر اینترنت اشیاء به این شکل است، شبکه‌ای از اطلاعات، که سبب ارتباط بین اشیاء با اشیاء، انسان‌ها با اشیاء و انسان‌ها با انسان‌ها با استفاده از دستگاه‌های گیرنده، بارکدها، QR کدها و سیستم‌های مکان‌یابی و با توجه به پروتکل های ارتباطی توافق شده را ممکن می‌سازد.
در کشوری مانند چین، با پیشرفت  اقتصادی سریع طی 30 سال گذشته، با کمبود منابع تولیدات کشاورزی  و افزایش مصرف محصولات کشاورزی، تحدید بر توسعه کشاورزی روز به روز واضح تر شد. تکنولوژی اینترنت اشیاء کشاورزی باعث توسعه لمس، ارتباط و پردازش اطلاعات مزرعه شده است..
زمانی که اینترنت اشیا با موفقیت در مدیریت کشاورزی معرفی شد، تقاضا برای کشاورزی هوشمند(Smart trend) غیرقابل اجتناب شد. بررسی(monitoring) دقیق محیط کشاورزی مانند مزرعه باعث کنترل فرایند رشد گیاهان برای رسیدن به عملکرد و کیفیت بالای محصولات کشاورزی است.
در سال‌های اخیر با توسعه بیشتر تکنولوژی اینترنت اشیاء(IoT)، معرفی دانش و تکنولوژی ارتباط و تکنولوژی کنترل اتوماسیون در مدیریت فارم گرایش شدیدی داشته است.
در حوزه کشاورزی هوشمند، شناساندن عناصر تکنولوژی به مدیریت مزرعه، مانند مانیتورینگ و ردیابی تمام مراحل تولید محصول، فرآوری، حمل و نقل به فروش و سایر فرآیندها می‌تواند به طور موثری بر تاثیرات پیچیده‌ای مانند آب و هوا، محدودیت‌های جغرافیایی، بلایای طبیعی، آفات و بیماری‌ها و عوامل دیگر غلبه کند و سبب بهبود موفقیت آمیز عملکرد محصولات و مدیریت فرآِیند رشد و کیفیت تولیدات شود.
این سناریو می‌تواند به دو استراتژی مهم تقسیم شود: گلخانه‌های هوشمند و کارخانه گیاهی
کشاورزی هوشمند
مدیرت دما، آب و انرژی در گلخانه‌های هوشمند از طریق مانیتورینگ:
میکروکلایمت‌ها یا ریز اقلیم‌ها
خاک، محیط و آب
مدیریت ابرها
بوسیله پلت فرم‌های هوشمند کشاورزی زمان واقعی حرکت ابرها ریموت و مانیتور شده و با جدول زمان‌های حساس در مراحل رشد مطابقت داده می‌شود. با کمک کارشناسان مشاور از راه دور اقدامات کشاورزی مانند سم پاشی مدیریت می‌شود. بدین وسیله تولید محصولات هم به شکل هوشمند قابل مدیریت هستند.
سیستم آنالیز انرژی
شامل مانیتورینگ قدرت و آنالیز آن و انرژی خورشیدی می‌شود.
کنترل سیستم‌های تهویه
شامل مدیریت میکرو کلیمت های داخل گلخانه هوشمند و کنترل فرآیند رشد گیاهی می‌شود.
سیستم‌های آبیاری
شامل مانیتورینگ وکنترل سیستم‌های آبیاری و نازل‌ها و قطره چکان‌ها می‌شود.
کشاورزی هوشمند
کاربرد اصلی اینترنت اشیاء در کشاورزی
با نصب سنسورها و سیستم‌های کنترل هوشمند دیگر در سیستم بذر، می‌توان با مانیتورینگ پارامترهای مختلف محیط کشت محصولات، به طور لحظه‌ای پارامترهای محیط رشد محصولات را دریافت کرد و به طور لحظه‎‌ای سیستم‌های دمایی، آبیاری و رطوبت را بر اساس تغییر مقادیر پارامترها کنترل کرد. با جمع آوری، پردازش و کنترل کردن دما و رطوبت هوا، خاک، شدت نور و نسبت Co2 می‌توانیم بهترین شرایط محیطی برای رشد محصولات را فراهم کنیم.
به کارگیری روش جمع آوری اطلاعات بیولوژیکی بوسیله سنسورهای بی سیم می‌تواند در فراهم کردن دیتا بیس‌های دقیق  برای کنترل گلخانه‌‌ها موثر باشد.
حسگر ها
کمک به کیفیت و سلامت تولیدات کشاورزی
بر فرآیند تولید، حمل و نقل و تجارت تولیدات کشاورزی نظارت دقیقی انجام نمی‌شود. تکنولوژی اینترنت اشیاء در کشاورزی می‌تواند راه حل مناسبی برای این مسئله باشد. این تکنولوژی با استفاده از شبکه سنسورها، شناسایی الکترونیک، بارکد و تکنولوژی‌ شبکه پلتفرم نقشی کلیدی در دستیابی به شفافیت و مانیتورینگ زمان واقعی در رسیدن محصول از مزرعه تا انبار داشته باشد.
ساختار سیستم کشاورزی هوشمند
سیستم کشاورزی هوشمند بر پایه اینترنت اشیاء شامل سنسورها، گرد آورنده‌های وایرلس، کنترل کننده‌های وایرلس، هماهنگ کننده‌های وایرلس و مانیتورهای محیطی.
درواقع شامل چهار بخش است:
مانتیتورینگ محیط کشت: با استفاده از سنسورهای مکاتبه‌ای برای تشخیص، رطوبت خاک، دما و رطوبت هوا، نور و سیستم آبیاری اتوماتیک در محیط کشاورزی.
مانیتورینگ
سیستم جمع آوری داده‌ها: که از سیستم مخابره وایرلس ZigBee برای آپلود دیتا، که توسط سنسورها در زمان واقعی جمع آوری شدهاند استفاده می‌شود. ماژول فرستنده ZigBee مقادیر سنسورها را به هماهنگ کننده ZigBee انتقال می‌دهد. حالت نمونه برداری ارتباطی وایرلس ZigBee  یکی ازآسانترین و منعطف ترین روش‌ها می‌باشد.
سیستم شبکه انتقال: استفاده از سیستم انتقال وایرلس، این سیستم دیتاها را جمع کرده، و سپس بوسیله شبکه به سرور منتقل می‌کند. پلتفرم دیتا مسئول نگهداری یا ذخیره سازی داده‌های جمع آوری شده، آنالیز و تصمیم گیری است. کاربرها بر اساس آنالیز و تمیم گیری دسته بندی می‌شوند و کاربران می‌توانند با استفاده از پایانه‌هایی مانند کامپیوترها و موبایل در هر زمان و مکان به آنها دسترسی داشته باشند.
سیستم‌های کنترل اطلاعات: این سیستم‌ها شامل یک گره کنترل، ماژول فرمت پاسخ و دریافت کننده الکترومکانیکی است.
دانلود اپلیکیشن مشاوره رایگان کشاورزی
دانلود اپلیکیشن امداد کشاورز
مشاوره رایگان کشاورزی، کشاورزی هوشمند، مشاوره تلفنی کشاورزی، آفت، بیماری، کود، بذر، سم، زراعت، باغداری، زنبورداری، دام، طیور، آبزیان، پرورش قارچ، ماشین آلات، خرید و فروش، محصولات و نهاده‌های کشاورزی، زعفران، پسته، گیاهان دارویی، گاو، گوسفند، میگو، مشاوره رایگان، کشاورزی نوین، کشاورزی آنلاین، کشاورزی مدرن، کارشناس کشاورزی،اخبار کشاورزی، دانلود اپلیکیشن کشاورزی، اپلیکیشن کشاورزی، اپلیکشن آفات و بیماری‌ها

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر